Program „Ja w Internecie” służył zwiększeniu umiejętności internetowych mieszkańców Gminy Świętajno, bezpieczeństwa w Internecie i ich pozycji na rynku pracy.
Ełckie Stowarzyszenie Aktywnych „STOPA” było partnerem Gminy Świętajno w realizacji projektu, który był realizowany od października 2018 do lipca 2019. W ramach projektu pięcioro instruktorów przeszkoliło 270 mieszkańców gminy Świętajno w zakresie praktycznego wykorzystania internetu.
Tematy szkoleń:
1. „Rodzic w Internecie”
„Rodzic w Internecie” to temat dla rodzicówi opiekunów poświęcony przygotowaniu do roli przewodnika dziecka w zakresie bezpiecznego i „mądrego” korzystania z sieci i reagowania na sytuacje zagrożenia. Rodzic i opiekun pozna źródła wartościowych i legalne treści dla dziecka, zrozumie jak zapewnić bezpieczeństwo dziecku w sieci i jak bezpiecznie korzystać ze smartfonów. Ponadto, uczestnicy szkolenia nauczą się jak składać wniosek Rodzina 500+ bez wychodzenia z domu, jak uzyskać Kartę Dużej Rodziny i wiele innych.
2. „Mój biznes w sieci”
„Mój biznes w sieci” przeznaczony jest dla osób przygotowujących się do otwarcia własnego biznesu. Uczestnik szkoleń nauczy się jak wykorzystać internet, aby lepiej działać i szukać nowych rynków (komunikacja, marketing, zaopatrzenie, finanse itp.). W szczególności pozna usługi e-administracji, możliwości zakupów i sprzedaży przez internet w tym płatności elektroniczne (bankowość elektroniczna), potwierdzenie zakupów, paragony itd.
3. „Moje finanse i transakcje w sieci”
Temat „Moje finanse i transakcje w sieci” przeznaczony jest dla wszystkich, którzy chcą nauczyć się załatwiać skutecznie sprawy prywatne, biznesowe, finansowe i urzędowe za pośrednictwem internetu. Po zakończeniu szkolenia każdy uczestnik będzie umiał obsługiwać konto bankowe, dokonywać płatności, robić zakupy, rezerwować podróż, płacić podatki oraz nauczy się jak korzystać z podstawowych usług e-administracji m.in. wnioskując o zaświadczenia, świadczenia czy też występując o dowód osobisty - wszystko w sposób elektroniczny, szybko i bezpiecznie. Uczestnik szkoleń dowie się co zrobić w przypadku kradzieży lub zagubienia kart płatniczych i dokumentów tożsamości.
4. „Działam w sieciach społecznościowych”
Temat „Działam w sieciach społecznościowych” jest dla osób, które chcą poznać działanie sieci społecznościowych oraz wykorzystać je w promowaniu działalności swojej społeczności lub prywatnie. To także temat dla grup i organizacji, które chcą się promować w internecie. Uczestnicy nauczą się bezpiecznie poruszać się w świecie sieci społecznościowych, w tym m.in nauczą się nawiązywać i kontynuować swoje znajomości (jak poznać innych ludzi/grupy o podobnych zainteresowaniach, umiejętnościach), kształtować swój wizerunek („jak mnie widzą tak się sam pokazuję”), korzystać z cudzej twórczości nie łamiąc prawa autorskiego, współdziałać z innymi. Ponadto uczestnicy nauczą się jak korzystać z podstawowych usług e- administracji z wykorzystaniem konta w ePUAP i profilu zaufanego.
5. „Tworzę własną stronę internetową (blog)”
Temat „Tworzę własną stronę internetową z wykorzystaniem popularnych kreatorów” przeznaczony jest dla tych, którzy chcą mieć własną stroną internetową lub bloga. Uczestnicy po zakończeniu szkolenia zdobędą podstawowe umiejętności pozwalające im stworzyć takie miejsce, zarządzać nim, opracowywać i dodawać do niego treści (słowne, graficzne, muzyczne, filmowe), z uwzględnieniem ich ochrony na gruncie prawa autorskiego, monitorować wykorzystując mechanizmy analityki internetowej, rozpowszechniać oraz zrozumieć, jakie sprawy formalne trzeba załatwić. Ponadto uczestnicy nauczą się jak korzystać z podstawowych usług e-administracji z wykorzystaniem konta w ePUAP i profilu zaufanego.
6. „Rolnik w sieci”
„Rolnik w sieci” przeznaczony jest głównie dla rolników, którzy podczas szkoleń dowiedzą się, gdzie i jakie przydatne informacje, aplikacje i e-usługi mogą znaleźć w sieci, jak z nich bezpiecznie korzystać, jak regulować swoje rachunki bez konieczności wychodzenia z domu. Uczestnicy zapoznają się z najpopularniejszymi portalami rolniczymi (np. farmer.pl, gospodarz.pl, topagrar.pl, ppr.pl, tygodnik-rolniczy.pl, wrp.pl, gieldarolna.pl), forami wymiany informacji rolniczych (np. rolnik-forum.pl, fpr.com.pl) oraz poznają, gdzie szukać rzetelnej informacji o sytuacji meteorologicznej (np. pogodynka.pl, agropogoda.pl). Ponadto nauczą się jak korzystać z podstawowych usług e-administracji z wykorzystaniem konta w ePUAP i profilu zaufanego, Geoportalu (geoportal.gov.pl), rozliczeń podatkowych online (e-płatności i e-deklaracje), usług online dla ubezpieczonych w KRUS (portal eKRUS.gov.pl).
7. „Kultura w sieci”
Temat „Kultura w sieci” przeznaczony jest dla wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się gdzie w internecie szukać informacji o ciekawych wydarzeniach kulturalnych (wystawy, koncerty, festiwale) czy bezpłatnych galerii muzealnych. Na szkoleniu pokażemy legalne i dostępne strony prezentujące dorobek polskiej kultury (Ninateka – Filmoteka Narodowa, Polona, Encyklopedia Teatru Polskiego, Narodowe Archiwum Cyfrowe, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina). Pokażemy praktyczne podstawy prawa autorskiego, nauczymy wyszukiwania legalnych źródeł kultury, w tym korzystania z Bazy Legalnych Źródeł. Uczestnicy dowiedzą się jak odtworzyć historię własnej rodziny, miejscowości czy regionu bazując na informacjach z sieci i jak stworzyć drzewo genealogiczne.
Informacje o programie i zasoby szkoleniowe znajdują się na stronie programu https://jawinternecie.edu.pl
Program zarządzany przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa, finansowany był w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Działanie 3. 1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych”. Fundacja Legalna Kultura była operatorem programu, wspomagała pod kątem merytorycznym i rozliczeniowym realizację działań szkoleniowych na terenie województw: warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, podlaskiego, kujawsko-pomorskiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego.